נזקי שמש והקשר לקמטים

נזקי שמש

איזה נזקים נגרמים לעור הפנים מחשיפה לקרני השמש במדינה שטופת שמש כמו ישראל? מהו האור האולטרה סגולי וכיצד אור זה משפיעה על מראה הפנים? המלצות למניעת נזקי שמש וגם קצת על מילוי קמטים. במדינה שטופת שמש וקרינה חזקה עד מאוד חשיפה לקרני השמש גורמת לנזקים בלתי הפיכים לשתי השכבות העליונות בעור (דרמיס והאפידרמיס) הנזקים העיקריים הנגרמים לעור הפנים מחשיפה לשמש הם:

  • הזדקנות העור והופעת קמטים בפנים.
  • כתמי עור פיגמנטציה - שינוי בצבע העור שנראה ככתם שצבעו חום או לבן.
  • הופעת כלי דם מרובים.
  • סרטן העור לא עלינו.
  • כוויוה מחשיפה מוגזמת לשמש עד לדרגות גבוהות.
  • קמטים בכל חלקי הפנים.

המלצה חשובה

השתמשו במסנני קרינה איכותיים (לא מומלץ לחסוך כאן במחיר), הימנעו מחשיפה לשמש ובעיקר בשעות בהן הקרינה חזקה ובנוסף השתמשו במשקפי שמש.

 


מהו אור אולטרה-סגול וכיצד הוא משפיע על העור?

התחום האולטרה סגול Ultra Violet מתחלק לשלושה ככלל נמצא שככל שאורך הגל של קרינה קצר יותר היא בעלת אנרגיה גבוהה יותר. קרינת ה UVC היא הגורמת לכוויות קשות בעור למרבה המזל סוג זה של קרינה נספג על ידי החמצן והאוזון שבאטמו ספירה ואינו מגיע לפני כדור הארץ. מנורות הפולטות UVC נמצאות בשימוש בחדרי ניתוח לחיטוי האוויר מחיידקים. קרינת ה UVB היא האחראית העיקרית לכוויות השמש, להזדקנות העור ולגידולי העור הנוצרים בהשפעת השמש. בניגוד ל -UVC, הUVB אינו נקלט על ידי החמצן שבאטמוספרה ורק חלק קטן ממנו נספג בשכבת האוזון.

ה- UVB אינו חודר זכוכית או פלסטיק ולכן הוא לא יפגע בנו כאשר אנו נוסעים ברכב עם חלונות סגורים. קרינת ה-UVA בניגוד ל-UVC ול-UVB, אינו נספג כלל באטמוספרה וחודר אפילו דרך זכוכית חלון. למרות שהאנרגיה שלו יחסית נמוכה ה- UVA הוא האחראי העיקרי לשיזוף המיידי ויכול לעורר גם שיזוף מאוחר. מאחר ואינו גורם לכוויות בעור הוא נחשב במשך שנים לאורך גל המתאים ל”שיזוף בטוח, ואכן רוב מכוני השיזוף בעולם משתמשים היום במנורות הפולטות UVA להשגת שיזוף. בשנים האחרונות התברר מעל לכל ספק שגם ה- UVA מזיק לעור. יתר על כן, עקב החדירות הגבוהה שלו הוא גורם לנזק מהותי במיוחד בשכבות העמוקות של העור (בדרמיס) המחייב מילוי קמטים.

 


המלצות למניעת נזקי שמש

  • שימוש במסנני קרינה.
  • הימנעות מחשיפה לשמש בשעות בהן הקרינה חזקה במיוחד (אחרי השעה עשר ועד לפני שקיעת השמש)
  • שהייה בצל וביגוד מתאים בכל שעות היום ובעיקר בשעות בהן הקרינה חזקה.
  • שימוש במשקפי שמש מתאימות חשוב להגנת העיניים עצמן מפני קרינה אולטרה סגולית.

     


החלקת קמטוטים באמצעות בוטוקס

בוטוקס הנו תכשיר רפואי, סוג של חלבון, מוכר בעולם למעלה משלושה עשורים כתרופה לטיפול בפזילות אצל ילדים, הזעת יתר, מיגרנות וכמובן החלקת קמטים. הבוטוקס חוסם את שחרור החומר המועבר מהעצבים לשריר וכתוצאה מכך השריר אינו מתכווץ ועובר למצב הרפיה. בוטוקס נועד בדרך כלל לטיפול בקמטים באזורים מצח, בין העיניים, צידי העיניים, סנטר וצוואר. לתכשיר בוטוקס תוצאות מרשימות בעיקר בקמטים שטחיים והשפעתו היא לתקופה של עד שישה חודשים.

הזרקת בוטוקס הנה תהליך פשוט ואשר אינו כואב יותר מכל זריקה אחרת. למטופלים מאוד רגישים ניתן לאלחש את האזור המוזרק מספר דקות לפני הטיפול ולאחריו מוזרק החומר בכמויות קטנות לאזור הרצוי. אין צורך בהתאוששות וניתן לחזור לפעילות רגילה מיד לאחר ההזרקה. התוצאה הרצויה מושגת לאחר כארבעה ימים מיום ההזרקה, העור נראה חלק ומתוח וכמובן בלי קמטים.

 


הטיפול בקמטי הבעה וגרביטציה בחומרים טבעיים

חומצה היאלורונית (שיש לה מספר שמות מסחריים של כמה יצרנים שונים רסטילן, מטרידקס, סרג’ידרם, רדיאס, ג’ובידרם ועוד קרא בהרחבה על חומרי מילוי קמטים כאן באתר) נמצאת בגופנו באופן טבעי. בהזרקות החומצה משתמשים בחומר אשר שוכפל בצורה סינטטית במעבדה ולכן הוא נחשב לחומר בטוח. החומצה שייכת לחומרים המתפרקים ולכן מילוי קמטים בשונה מהחומרים הקבועים הוא אינו לתמיד. זמן השפעתה של החומצה משתנה מיצרן ליצרן (ראו על כך בהרחבה במאמרים כאן באתר על חומרי מילוי קמטים וחברות יצרניות).

אפשר למלא באמצעות החומצה ההיאלורונית כל קמט בינוני עד עמוק מאוד-קמטי צידי האף, שקעים מתחת לעיניים לחיים שקועות ועוד. החומצה ההיאלורונית משתמשת במים אשר נמצאים בעורנו על מנת למתוח אותו ולהעניק לו מוצקות.החומצה מגיעה בצורת ג’ל שקוף. קודם להזרקת החומצה מבצע הרופא הרדמה מקומית, לאחר פרק זמן קצר ולאחר שהאזור המטופל רדום, מזריק הרופא את החומצה לתוך הקמט/שקע. מיד לאחר ההזרקה אפשר לחזור לפעילות מלאה. תופעות לוואי לאחר ההזרקה אשר עלולות להופיע הן אדמומיות, נפיחות, שטפי דם מקומיים - כל אלו נעלמים מספר ימים לאחר מילוי קמטים.