הזעת יתר בכפות הידיים ובכפות הרגליים

הזעת יתר בכפות הידיים והרגליים

הזעת יתר בכפות הידיים היא הנפוצה ביותר. לרוב מתחילים לסבול ממנה עוד בגיל צעיר בגיל צעיר בדרך כלל בבית הספר היסודי. עוצמתה של הזעת יתר בכפות הידיים עשויה להשתנות בין אנשים. להזעת יתר בכפות הידיים יש קשר גנטי מובהק - לכ -50% מהחולים יש היסטוריה משפחתית. גם הזעת יתר בכפות הרגליים קשורה לגנים אותם ירשנו מההורים, מדובר בתופעה לה השפעות פסיכולוגיות קטנות יותר אולם היא מהווה מטרד גדול.

המלצת המערכת

למרות שתרופות ותכשירים נותנים פתרון מסוים, ההמלצה היא לעבור טיפול במרפאה נגד הזעת יתר או על ידי הזרקת בוטולינום טוקסין (בוטוקס, דיספורט או קסיאומין), או באמצעות ניתוח או על ידי הריסת הבלוטות בעזרת מכשירים שמבוססים על אור לייזר. התייעצו עם הרופאים שלנו שמנוסים בכל שיטות הטיפול.

 


הזעת יתר כפות ידיים

הזעת יתר בכפות ידיים בראש ובראשונה נגרמת כתוצאה מבעיה פיזיולוגית אבל היא יכולה להיגרם גם כתוצאה מגירויים רגשיים. המשמעות הפיזיולוגית היא כי אדם אינו יכול לשלוט ברמת ההזעה או בעיתוי שלה. ישנם טיפולים רבים המנסים לשלוט על הזעת יתר והם נעים בין משחות, כדורים, תרופות צמחיות, משוב ביולוגי, זרמים חשמליים זריקות בוטוקס עד כדי ניתוח, בהמשך נפרט על כל אחת משיטות הטיפול. יודגש כי חולים הסובלים מזיעה קשה ומופרזת בכפות הידיים צריכים לנסות לפחות כמה גישות שמרניות לפני ההחלטה עם להמשיך לכיוון ניתוח.

בעבר, בוצעו ניתוחים פולשניים שמטרתם הייתה להגיע אל מערכת העצבים הסימפתטית הממוקמת בחלל החזה, עובדה זו מנעה הצלחה בטיפול בקנה מידה גדול. השיפורים שבאו לידי ביטוי בגישה הכירורגית (ניתוח אנדוסקופיה) ואת גל המידע הזמין באינטרנט עזרו למטופלים לדעת, ללמוד, ולקבל טיפול כירורגי בתופעת הזעת יתר.

הניתוחים לטיפול בהזעת יתר בכפות הידיים מבוצעים על בסיס אשפוז יום כלומר הפעולה מתבצעת בתוך פרק זמן קצר יחסית לאחריו המטופל יכול ללכת הביתה בדרך כלל כעבור מספר שעות. גם רמת הכאב ואי הנוחות מוגבלת בזמן קצר יחסית. רוב החולים יכולים לחזור לחיים נורמאליים (עבודה, בית ספר, וכדומה) בתוך זמן קצר מאוד.

 


הזעת יתר כפות רגליים

הזעת יתר בכפות הרגליים או כפי הידוע בספרות הרפואית באנגלית plantar גם היא בדומה להזעת יתר בכפות הידיים מוגדרת כהזעת יתר מוקדית. זיעה ברגליים אינה משפיעה חברתית על המטופל כמו בהזעה בידיים אולם היא יכולה להיות מטרד גדול, סיפורים כמו מבוכה קשה כתוצאה מהריח, הצורך להחליף את הנעליים והגרביים כל הזמן, נשמעים לעתים קרובות יותר.

ישנו פתרון כירורגי לטיפול בהופעת הזעת יתר ברגליים אולם פתרון ניתוחי זה הוא מאוד חדשני, ישנן ראיות ממרכזים שונים בעולם שהראו כי פעולה כירורגית יכולה להיות יעילה מאוד לטיפול בהזעת יתר ברגליים, בישראל, פחות מבצעים ניתוח כירורגי ויותר מקובל לבצע טיפולי הזרקת בוטוקס למרות שההליך הוא זמני ויעיל לפרקי זמן של ארבעה חודשים עד חצי שנה. לקריאה בהרחבה על מגוון הטכניקות לטיפול בהזעת יתר ברגליים בהן ניתוח לומבר.