הזעת יתר שאלות ותשובות

הזעת יתר שאלות ותשובות

מי רשאי לבצע טיפול הזעת יתר בבוטוקס? כיצד בוטולינום טוקסין מונע את הופעת הזעת יתר? מתי אחוש בתוצאות הטיפול? מה יקרה לאחר שנפסיק להזריק בוטוקס לטיפול בהזעת יתר? על נושאים אלו ואחרים יעסוק המאמר שלפניכם.

המלצת המערכת

למרות שתרופות ותכשירים נותנים פתרון מסוים, ההמלצה היא לעבור טיפול במרפאה נגד הזעת יתר או על ידי הזרקת בוטוליניום טוקסין (בוטוקס, דיספורט או קסיאומין), או באמצעות ניתוח או על ידי הריסת הבלוטות בעזרת מכשירים שמבוססים על אור לייזר וגם באמצעות מכשיר שמעלים זיעה בבית השחי בשם מירה דריי. התייעצו עם הרופאים שלנו שמנוסים בכל שיטות הטיפול.

 


מהו בוטוקס המוזרק בטיפול הזעת יתר?

הבוטוקס הוא חלבון המיוצר בתנאי מעבדה ע”י חברת טבע (לפני מספר שנים רכשה חברת טבע הישראלית את אלרגן שפיתחה ושיווקה את החומר המסחרי בוטוקס) שמוזרק במינונים קטנים ומדודים ביותר ישירות לשריר, מה שגורם לשיתוקו ולהעלמת הזעת יתר. הזרקת בוטולינום טוקסין (בוטוקס, דיספורט או קסיאומין, כולם שמות מסחריים של החלבון) לטיפול הזעת יתר בבית השחי אורכת כעשר דקות, כאשר התוצאות מופיעות כשלושה ימים לאחר הזעת יתר, אין צורך בהחלמה וניתן לחזור לשגרת החיים מיד לאחר ביצוע הזעת יתר.

 


כיצד הבוטוקס מונע את הופעת הזעת יתר?

הבוטוקס מוזרק לבית השחי או לכפות הידיים, כפות הרגליים, לאזור המפשעה ולאזור הפנים והמצח וגורם לחסימה של התשדורת בין העצב לשריר מה שמעלים את ההזעה (משבש את פעילות בלוטות הזיעה באזורי הגוף השונים בהם בתי השחי, כפות הידיים, כפות הרגליים וכדומה).  


מתי ארגיש בתוצאות?

בתוך ימים בודדים לאחר טיפול הזעת יתר תראו שינוי משמעותי כאשר תהליך השיפור ימשך עד חודש לאחר ההזרקה וכאשר השפעת הבוטולינום פגה - כשישה חודשים ויותר (תלוי בחילוף החומרים של כל מטופל) מיום ההזרקה, החלבון מתפרק מהגוף.

 


מי רשאי לבצע טיפול הזעת יתר בבוטוקס?

ישנן מדינות בעולם בהן ההזרקות מותרת לאחיות ואף לקוסמטיקאיות. בישראל הזעת יתר חייבת להתבצע אך ורק ע”י רופא. אין זה משנה מה תחום התמחותו של הרופא ואין הרופא חייב להיות למשל רופא עור או מנתח פלסטי, אולם חשוב כי ההזרקה תעשה ע”י רופא בעל ניסיון בטיפולי הזעת יתר ובקליניקה מסודרת שם הכול אמור להיות מתועד ושמור כראוי.

 


האם טיפול הזעת יתר כואב?

תחושת אי נוחות קלה מורגשת בזמן ההזרקה אולם הטיפול אינו כואב במיוחד אם הרופא המבצע את הטיפול משתמש במחט דקה וקצרה. כאשר ההזרקה מתבצעת בצורה נכונה ניתן לדמות את הכאב לעקיצת יתוש. ישנם רופאים המאלחשים את המקום המטופל במשחות אלחוש (אמלה לדוגמא). כאשר מבצעים הזעת יתר בכפות הידיים או טיפול הזעת יתר בכפות הרגלים באמצעות בוטוקס רצוי לבצע הרדמה מקומית של המקום המטופל, מאחר והאזור רגיש ביותר לכאב.

 


למי לא מומלץ לבצע הזעת יתר בבוטוקס?

הטיפול בהזעת יתר אינו מומלץ כאשר האזור שאמור להיות מטופל מזוהם או פתוח. טיפול הזעת יתר אינו מומלץ גם לאנשים בעלי רגישות יתר למרכיבי הבוטוקס, אנשים הסובלים מבעיות עצביות כמו למשל חולי ALS ומחלות ניוון שרירים. הבוטוקס אינו מומלצץ גם לכאלו הסובלים מתסמונת למברט-איטון שהיא הפרעה אוטואימונית די נדירה.

 


מה יקרה אם נפסיק להזריק בוטוקס?

לאחר שנפסיק לבצע טיפולי הזעת יתר המצב יחזור בדיוק לקדמותו! אין חובה להמשיך ולבצע הזרקות אולם על פי הניסיון בשטח מי שחווה טיפול מוצלח בוודאי ימשיך לבצע טיפולי הזעת יתר בעקביות אחת למספר חודשים.