מילוי קמטי הבעה - סיכונים, אלרגיות וחוסר שביעות רצון מההזרקה

מילוי קמטי הבעה סטטיים ודינאמיים

נהוג לחלק את קמטי ההבעה בפנים לשני סוגים: קמטי הבעה פעילים וקמטים יציבים. בקטגוריית הקמטים האקטיביים המכונים גם קמטי המימיקה ניתן למנות את קמטי הזעף, קמטי צחוק, דאגה, פאניקה, הִשְׁתָּאוּת וכדומה, קמטים אלו נוצרים עקב תזוזה או הפעלת השרירים בפנים. בסוג השני של קמטי ההבעה, הקמטים היציבים ניתן למנות את הקמטים בצידי האף (מכונים גם בשם סוגריים), קמטי השפתיים וקמטים באזור הסנטר (פה הפוך) שנוצרים בגלל כוח הכבידה. הקמטים הדינאמיים שכיחים בעיקר בשליש העליון של הפנים והטיפול בהם מתבצע לרוב ע״י הזרקת בוטוקס המשתק ומחליש את השרירים וגורם להרפייתם ולהחלקת הקמטים.

הטיפול בקמטי הבעה סטטיים מבוצע לרוב באמצעות הזרקת חומרי מילוי אשר ממלאים את השקעים כליל או נותנים אפקט של מתיחת והרמת העור כך שהקווים שבלטו טרם הטיפול נעלמו לחלוטין. ניתן לטפל בקמטי הבעה גם בשיטות שונות החל במכשירים שמחממים את רקמת העור ומעודדים יצירת קולגן, דרך פילינג לסוגיו ועד להתעמלות לפנים. לכל שיטה יתרונות וחסרונות וגם רמת יעילות שונה, במאמר זה נעסוק רק בטכניקות המילוי.

המלצת המערכת

מעוניינים למלא קמטי הבעה בפנים? למרות שהנטייה הטבעית היא לחפש חומר מילוי קבוע הרי שהמלצתנו במקרים הללו היא להתרחק מחומרים קבועים כמו מאש ו״ללכת״ על חומרי מילוי בטוחים וטבעיים המבוססים על חומצה היאלורונית (רסטילן, לומינרה, ג׳ובידרם, סטילאג׳, טאוסיאל ועוד). התייעצו עם המומחים שלנו, שידעו להתאים לכם חומר מילוי מושלם.

 


מילוי קמטי הבעה פעילים (דינאמיים)

הפתרון נגד קמטים דינאמיים הנוצרים בעיקר מתזוזת שרירי הפנים הוא ע״י הזרקת בוטוליניום טוקסין מסוג A. את הבוטוליניום ניתן לכנות גם כתרופת המאה ובשמה הנפוץ והמוכר לכולם בוטוקס. את הבוטוקס מזריקים לשרירי המימיקה ובכך משתקים ומחלישים את השריר מה שגורם לשריר להיות רפוי כך שהקמטים הדינאמיים נעלמים. את הבוטוקס או את הדיספורט והקסאומין (שהם בדיוק אותם החומרים שרק מיוצרים ע״י יצרניות אחרות) שמגיעים בצורת אבקה, מדללים בעזרת סיליין (מי מלח) ומזריקים במספר נקודות המסומנות מראש לשרירים סביב הקמטים ובעיקר לקמטי המניפה (סביב העיניים), במצח ובין הגבות. אם הקמט שבין הגבות אינו נפתח לחלוטין ועדיין רואים סימן ניתן למלא בעזרת חומרי מילוי. השפעת הבוטוקס בספרות המקצועית נמשכת כ - 16 שבועות לאחריה רצוי לחזור על הפעולה שוב.

 


מילוי קמטי הבעה יציבים (סטטיים)

קמטי הבעה קבועים בפנים ניתן להעלים בעיקר ע״י מגוון חומרי מילוי. הללו נחלקים לשני סוגים, פילרים קבועים כגון סיליקון, ארטיקול, שומן גוף עצמי וחומר שכבר לא מזריקים בישראל בשם ביו אלקמיד ובעזרת חומרי מילוי זמניים טבעיים אותם ניתן לחלק גם כן לשני סוגים כאשר בקבוצה הראשונה והפופולארית ביותר מבין כל חומרי המילוי (גם זמניים וגם קבועים) ניתן למצוא את החומרים המבוססים על חומצה היאלורונית המוכרת יותר בשמות יצרנים ומסחריים כגון רסטילן, ג’ובידרם, טאוסיאל, סיטלאג׳, רדיאס (לא חומצה טהורה וכולל גם קלציום הידרוקסיט אפטיט, שזה מינרל טבעי) ועוד ברמות ניקיון שונות כאשר יש כאלה שהן טהורות לחלוטין, עם קישורים צולבים וכדומה.

הקבוצה השנייה והפחות נפוצה מבוססת על חומרי מילוי המכילים קולגן מהחי ובעיקר פרה או שור. בקבוצת הקולגן ניתן למצוא חומרים כגון זידרם וזיפלסט, קולגן בובין ועוד. את רוב החומרים מזריקים בצורה ישירה לקמטים (לא תמיד) וממלאים את החסר. כאשר מזריקים חומרים קבועים כגון סיליקון רפואי טהור הטיפול מסתיים רק לאחר סדרת מפגשים (5 - 8) במהלכה מזריקים טיפות מיקרוניות סביבן נבנית מעטפת שגורמת לקמט להתמלא.

 


מילוי קמטי הבעה שאלות ותשובות

ש. האם מילוי קמטי הבעה בטוח?

ת. במידה והמבצע של הטיפול הוא רופא מוסמך ובעל ניסיון ובנוסף לחומר המוזרק יש את כל האישורים (לפחות מאחת משלוש הרשויות בהם מינהל התרופות האמריקאי, משרד הבריאות הישראלי ומשרד הבריאות האירופאי) ובהנחה וההזרקה תבוצע בקליניקה סטרילית, הרי שמילוי קמטי ההבעה בטוח וזאת בהתאם לחומר המילוי המוזרק כפי שיוסבר בהמשך.

ש. אילו סיכונים כרוכים במילוי קמטי הבעה?

ת. הסיכון הגבוה ביותר כאמור מתרחש כאשר ההזרקה מבוצעת על ידי אדם שאינו מוסמך ומיומן לבצע הזרקות. פרט לכך, וזאת מבלי להתייחס לחומר המוזרק, עלולה להופיע המטומה או שטף דם מתחת העור, ולעיתים רחוקות, דלקות ונקרוזיס (רקמות מתות) ואפשרות לאובדן עור. חוסר שביעות רצון מתוצאות ההזרקה נחשב גם כן לסיכון אפשרי בהמשך תראו שיש מה לעשות. כאשר מזריקים חומרים קבועים (סיליקון נוזלי רפואי משל) או קבועים למחצה, עלול חומר המילוי, להתקבץ לגושים קטנים. אותם החלקיקים שמתגבשים, יוצרים גרנולומה או גוש שיכול להיות מורגש או שניתן לראותו מתחת לעור. החלקיקים יכולים גם לנדוד או לעבור למקום אחר מאזור ההזרקה. זריקות אנטי דלקתיות יכולות לשפר ולתקן גושים קטנים או נפיחות. גושים גדולים יותר או גרנולומה יזדקקו לניתוח.

ש. האם עלולה להתפתח אלרגיה ודחיית חומר המילוי?

ת. רק חומר מילוי שמקורו מן החי יכול להוות סיכון אלרגי. הדבר צריך יהיה להיבדק על ידי הרופא המטפל עוד בשלב הייעוץ הראשוני, ובמידת הצורך יתכן ותידרש בדיקה לאלרגיה. ההזרקות למילוי הקמטים יתבצעו רק מספר שבועות לאחר מכן, לאחר הערכה של הסיכון להיווצרות אלרגיה. ההמלצה היא להימנע ככל שניתן מסיכונים מיותרים וללכת על החומרים הבטוחים ביותר.

ש. האם מילוי עור קוסמטי נעשה רק באזור הפנים?

ת. מילוי עור אינו משמש להצערת הידיים, הזרקות לחזה או לחלקים אחרים בגוף שאינם הפנים, ישנם טיפולים אסתטיים רבים שמתבצעים באזורים ובחלקים שונים בגוף בהם טיפולי מזותרפיה. כן נעשות הזרקות באופן סלקטיבי כאשר המטרה היא טיפול בצלקות, טיפול בצלוליטיס, גומות או מפגעים אחרים הניתנים לטיפול על ידי מילוי עור.

ש. האם יש הגבלת גיל למילוי קמטי הבעה?

ת. מילוי קמטי הבעה למטרות קוסמטית אסורה בארה”ב לכאלה שטרם מלאו להם 18 שנים. בישראל אין מניעה אולם נדרשת הסכמת ההורים. לגבי חסם עליון ברור שאין הגבלה וניתן לבצע את הטיפול גם בגיל מבוגר מאוד.

ש. האם מטופלים בעלי עור שחור יכולים לעבור הזרקות?

ת. חומצות היאלורוניות כמו רסטילן וג’ובדרם מיועדות גם לעור כהה היות והן נטולות צבע ואינן משתקפות מתחת לעור ואינן משנות את צבעו ולכן מטופלים יכולים לעבור מילוי קמטי הבעה ללא כל חשש גם אם הם שחומים.

ש. האם קיימת תחושה כלשהי לאחר ההזרקה?

ת. בימים הראשונים לאחר מילוי קמטי הבעה, יתכן והאזור המטופל יהיה מעט קשה, מכל מקום יחול שיפור מהיר מספר ימים מתום הטיפול, אך עדיין קיים סיכון מסוים של קביעות או קביעות חלקית של המצב והיוצרות גרנולומה שתורגש ותיראה על העור, הסיכון אף יגדל במידה והזרקת המילוי לא נעשתה כראוי, הדברים אמורים בעיקר לגבי חומרי המילוי הקבועים אשר אינם מומלצים ע”י רוב הרופאים בעולם ובישראל.

ש. מה אם איני שבע רצון מהתוצאה?

ת. אחד היתרונות של מילוי קמטי הבעה הוא שהתהליך זמני (כאשר הטיפול מבוצע ע”י הזרקת חומרי מילוי זמניים). אם אינך שבע רצון הרי שהתוצאה תיעלם עם הזמן, לרוב עד שנה. חומצות היאלורוניות למילוי כדוגמת רסטילן וג’ובידרם נעלמות במהירות גדולה יותר (שבועות ספורים) עם הזרקת “מפרק” הנקרא היאלורונידז המפחית את צמיגות החומר של ההזרקה המקורית ומקדם את הספיגה וההעלמות של החומר בגוף.