צמחים | תרופות סבתא להזעת יתר

תרופות סבתא וצמחים נגד הזעת יתר

חומרים טבעיים וצמחים נגד הזעת יתר אף הם יכולים לטפל בתופעה, לפני שתפנו לשיטות הקונבנציונאליות מומלץ לנסות תרופות סבתא להזעת יתר. הזיעה מבוססת על תהליך טבעי של הגוף שמטרתו להעלים רעלים של האורגניזם ולהפחית את חום הגוף. בלוטות הזיעה שנמצאות בעיקר בבית השחי, במפשעה, כפות הרגליים והידיים ובאזור המצח הן אלו המגיבות לתהליך זה.

זיעה מופיעה ביתר שאת בתקופות שונות בחיים של האדם החל מגיל ההתבגרות ועד לגיל 30. הגורמים לזיעה הן בלוטות הזיעה (האפוקרינים) המפרישות פרומונים (חומר המשפיע על ההתנהגות המינית) גם כדי להגביר את המשיכה המינית. במאה העשרים ואחת ריח גוף נחשב לרעה חולה ואם להוסיף על כך הזעה מוגברת (היפרהידרוזיס) הרי שהתופעה מפריעה גם למהלך התקין והנורמלי של החולה.

כדי להילחם בהזעה מוגברת ובריח רע שנודף מהגוף החלו מדענים ברחבי העולם לייצר חומרים, תכשירים ומכשירים נגד זיעה מוגברת שתפקידם להפחית ולהעלים את התופעה, במאמר זה נסקור רק תרופות סבתא נגד הזעת יתר שאפשר להכין בבית בעיקר על ידי חליטת צמחים ולא טיפולים במרפאה (ניתוח כמפלט אחרון, הזרקת הבוטולינום טוקסין הפופולארית לכל איזור שמזיע ושימוש במכשיר בשם מירה דריי לטיפול בהזעה בבית השחי).

המלצת המערכת

למרות שתרופות, צמחים ותכשירים נותנים פתרון סביר, ההמלצה היא לעבור טיפול מרפאתי נגד הזעת יתר על ידי הזרקת בוטולינום טוקסין (בוטוקס, דיספורט או קסיאומין), או באמצעות מירה דריי (כאשר ההזעה המוגברת פוגעת בבתי השחי), או ניתוח או על ידי הריסת הבלוטות בעזרת מכשירים שמבוססים על אור לייזר. התייעצו עם הרופאים שלנו שמנוסים בכל שיטות הטיפול.

 


גורמים מרכזיים להופעת זיעה

  • חום סביבתי גבוה - הזיעה היא מכניזם טבעי שתפקידה לשחרר חום כאשר הטמפרטורה הסביבתית עולה. כאשר חום הגוף עולה הוא מייצר יותר זיעה המורכבת בעיקר ממים ומלח. אידוי המים הללו, אוגר איתו את החום ומוריד את הטמפרטורה של הגוף ובאותו זמן, הגוף נפטר מרעלים דרך בלוטות הזיעה מהעור, כך שהזיעה היא תהליך חשוב ומבורך לתפקוד טוב של האורגניזם.
  • לחץ - במצב שהגוף נחרד לפני סכנה מוחשית או דמיונית, או במצב של חוסר רוגע רגשי, נוצרת פריקת אדרנלין ונוראדרנלין שגורם בין השאר להגדלה משמעותית של הזיעה.
  • חום הנלווה למחלה - החום הוא סממן של הרבה מחלות, התגברות החום מפעילה את המערכת החיסונית כדי לעצור את התפשטות המיקרואורגניזם הפתוגנים כדי להשמידם או להפכם לפחות ויראליים.

 


מנטרלי זיעה ופתרון ביתי לריח

שימוש במנטרל זיעה ללא אלכוהול הוא הטוב ביותר, כאשר התכשירים מכילים אלכוהול צריך לקחת בחשבון שיכולות להתעורר אלרגיות ולכן חשוב להתחיל לנסות ולטפל בזיעה עם כמות קטנה של חומר. תכשירים היפו אלרגניים (ללא אלרגיה) שאינם מכילים אלכוהול וארומת ניחוחות הם התכשירים המומלצים ביותר.

אין צורך להשתמש בכמות גדולה ומוגזמת של תכשירים תעשייתיים ולכל היותר מומלץ להשתמש בהם פעמיים ביום. התכשירים נגד זיעה מתאימים לאנשים הסובלים מהזעת יתר. בתכשירים נגד הזעה יש להשתמש רק לאחר ניקיון יסודי של הגוף, לאחר מקלחת או אמבטיה או ניקיון יסודי של האזור שמזיע. אחד התכשירים התעשייתיים היעילים יחסית הוא אנהידרול פורטה - תכשיר שמבוסס על אלומיניום כלוריד אשר חוסם את פעילותן של בלוטות הזיעה.

כדי למנוע ריח רע מהגוף אפשר למרוח אבקת סודה לשתייה באזורים המזיעים (בית שחי, כפות ידיים, כפות רגליים וגם באזור המפשעות), למרות שמדובר בתרופת סבתא דעו שהיא עובדת היטב ובאמת מונעת ריח רע! תרופת סבתא נוספת למניעת ריח רע ניתן להכין בבית באמצעות גירוד לפת. את מיצי הלפת מורחים על האזורים המזיעים ובכך גורמים לייבוש הזיעה ונטרול הריח.

 


תרופות סבתא נגד הזעת יתר

התפקיד העיקרי של צמחי מרפא ובלעז פיטותרפיה (Phytotherapy) כמרכיב בתכשירים נגד הזעת יתר הם צמחים מסוג מיוחד עם התכונות הבאות: הצמחים מכילים כמויות גדולות של חומר להשמדת פטריות (fungicides) ובקטריות המשמידות מיקרואורגניזם. להלן תרופות סבתא מצמחים שניתן לייצר בבית להפחתת הזעת יתר:

  1. עץ אלון (Quercus ilex) – יש לייצר חליטה של 20 גרם עלי עץ אלון ו- 20 גרם של עץ הלבנה בתוך ליטר אחד של מים רותחים למשך שמונה דקות ולשתות 2 כוסות מים ביום.
  2. מרווה (Slavia officinalis) - צמח זה הוא בעל תכונות אנידיורטיות (סם המסדיר את האורגניזם ועוזר לשמירה על הנוזלים בגוף) שעוזרות מאוד להילחם בהזעה מוגברת כללית כולל בהזעת יתר בלילה. ערבוב של כפית אחת מהצמח היבש לתוך כוס מים ושתיית שתי כוסות מים ביום יעזרו להפחית את ההזעה.
  3. תימין (Thymus vukgaris) - אפשר להשתמש בתימין כדי להילחם בתופעה של זיעת יתר במיוחד באזור הרגליים. יש לחלוט 100 גרם מהצמח היבש למשך רבע שעה בתוך ליטר אחד של מים, לרחוץ את הידיים והרגליים, לייבש ולפורר לאבקה את הצמח ולאבק את כפות הידיים והרגליים עם האבקה הביתית למשך שלוש שעות (שימו לב, החליטה היא לשימוש חיצוני בלבד ולא שותים אותה).
  4. עץ ברוש (Cupressus sempervirens) – טבילת כפות הרגליים או כפות הידיים המזיעות (בתוך גיגית מתאימה) במים שבושלו עם שלושה ענפים יבשים מרוסקים של עץ הברוש במשך עשר דקות פעם אחת ביום עושה את העבודה.

הערה חשובה - הזעת יתר לאחר פעילות גופנית נמרצת גורמת לאובדן רב של נוזלים, מלחים ומינרלים כמו פוטסיום וסודיום, יש להשלים את החוסר כדי לא לגרום לתופעות פיזיות לא רצויות כמו התכווצויות שרירים וירידה של לחץ הדם. בזמן זה חוץ מלשתות מים רצוי מאוד לשתות מיצים או מחית שהוכנה מירקות. רצוי גם להימנע מצריכת קפאין, אלכוהול, מזונות מטוגנים, חריפים, מזונות שומניים או מזונות עם צבעי מאכל וחומר משמר שגורמים לעליית חום הגוף. רצוי לשלב בתפריט דברי מזון ״קרים״ בהם: ירוקים (מלפפונים, חסה, פטרוזיליה, עלי רוקט, אבוקדו וכדומה), יוגורטים, פירות קיץ ועוד. גם חליטת צמחים שמקררת את הגוף תסייע נגד הזעה מוגברת, ניתן לחלוט נענע ולואיזה, לקרר ולשתות, תתפלאו עד כמה שזה עוזר לקרר את הגוף ולהפחית את ההזעה המוגברת.